Fotografovanie úlovku

Existuje jedna oblasť, v ktorej sa môže zlepšiť väčšina poľovníkov: fotografovanie úlovku. Ak sa vám podarí získať vytúženú trofej, neskôr veľmi oceníte, keď budete mať tento zážitok zvečnený na kvalitných snímkach.

 Preparát trofeje je krásnou spomienkou na prežité chvíle, ale pochváliť sa ním môžete len tam, kde visí na stene, ktorá sa časom zaplní. Na druhej strane kvalitná fotografia, ktorá zachytáva nielen majestátnosť trofeje, ale aj okolitú krajinu, vám umožní lepšie sa podeliť o tieto okamihy.

 
Základná výbava
Najdôležitejším kusom výbavy je v tomto prípade fotoaparát. V súčasnosti sú aj aparáty v mobile také kvalitné, že sa nimi dá spraviť dobrá fotografia. Nevraviac o digitálnych kompaktoch, ktoré ponúkajú úplne všetko, čo potrebuje väčšina poľovníkov asi v každej možnej situácii, a to v extra ľahkom a skladnom balení. Hoci digitálne zrkadlovky sú neporovnateľne ťažšie a menej skladné, stále majú najlepšie vlastnosti. Ak sa so zrkadlovkou v batohu odhodláte vyšliapať kopec, odmenou vám bude možnosť pridať trochu kreativity do svojich záberov.
Fotoaparátom sa to však zďaleka nekončí. Jednoznačne najpraktickejším pomocníkom je malý statív. Najmä pri použití zrkadlovky by mal byť pevný a čo najstabilnejší. Statív má niekoľko výhod. Aj keď je poľovník sám, môže sa zvečniť so svojím úlovkom rovnako, ako keď chce mať na snímke napríklad aj lovecký sprievod.
Ďalšou prednosťou statívu je možnosť prichystať si scénu vopred a počas fotografovania a experimentovania s nastaveniami alebo polohou úlovku ju už nemeniť. Oceníte to aj v prípade, keď má byť za aparátom niekto menej skúsený. Všetko si môžete pripraviť a pomocníka využiť len ako živú náhradu samospúšte. Ten, kto stlačil spúšť, si kredit za dobré snímky pripíše na účet tak či tak, vy však máte istotu pekných záberov, ktorými sa budete môcť pochváliť.
Ak sa rozhodnete pre zrkadlovku, možno sa zamyslíte nad vhodnými objektívmi. Úplne postačujúce sú základné „kitové“ zoomové objektívy. Ak by sme však mali vybrať najvhodnejší objektív na fotografovanie úlovku, ideálny sa javí širokouhlý s pevnou ohniskovou vzdialenosťou a nízkym clonovým číslom. Takýto objektív zaručuje vysokú svetelnosť a možnosť využitia aj malej hĺbky ostrosti – podobne ako pri fotografovaní portrétov. Pri podobných záberoch sa dá efektne rozostriť pozadie, čím sa ostrý objekt dostáva do centra pozornosti. Ide o klasický postup a jeho výsledkom sú vizuálne atraktívne snímky.
Nie vždy však chceme mať pozadie rozostrené. Často je prostredie, v ktorom sme zver ulovili, také nádherné, že ho túžime zvečniť spolu s úlovkom. Ak chceme mať ostré napríklad hory v pozadí, vysoké clonové číslo je namieste. Digitálne kompakty väčšinou na automatickom režime používajú extrémne vysoké clonové čísla, preto je na snímke zväčša všetko ostré. Práve tu nám zrkadlovka ponúka jedinečnú možnosť kreativity, rozostrenie pozadia a upútanie pozornosti na dominantný objekt – váš úlovok.
Ulovenie trofejného úlovku sa nedá naplánovať a podmienky na fotografovanie nie sú vždy ideálne. Napríklad na pravé poludnie uprostred afrického buša, keď je na oblohe žiarivé slnko, sú farby na snímke často akoby vymyté. Preto je pre mňa nenahraditeľným pomocníkom polarizačný filter. Okrem filtrovania svetla odrazeného napríklad od vodnej hladiny má ešte zopár vlastností, ktoré sú pre poľovníka oveľa dôležitejšie: modrú oblohu robí modrejšou, a nie sivou, z oblakov sa stávajú nadýchané biele chumáče a zelená farba je oveľa sýtejšia. Dokonca aj blesk má svoje využitie. A nemám na mysli fotografovanie v tme. Použitím blesku sa dajú osvietiť tmavé miesta na snímke, ako sú rôzne tiene a podobne. Okrem takýchto situácií sa snažím používať blesk minimálne a skôr využiť svetelnosť objektívu alebo sa pohrať s nastavením ISO. Ale pozor! Najlepšie zábery dosiahneme pri nízkom nastavení citlivosti senzora (ISO). Každé zvyšovanie znižuje kvalitu fotografie a pridáva jej šum, ktorý nie je vizuálne atraktívny.
Keď je poľovník sám, využije funkciu samospúšte. Behať však stále od statívu k zveri, umiestniť do záberu svoju osobu, usmievať sa a  stihnúť to všetko za desať sekúnd je po chvíli únavné. Skvelé riešenie predstavuje diaľková spúšť: je to neoceniteľný pomocník a dnes sa už dá kúpiť za rozumnú cenu.
 
Technika
Fotografie ulovenej zveri by mali byť vždy vkusné. Najlepšie je, keď okrem majestátnosti trofeje zachytávajú aj úspešného lovca, zbraň, ktorú použil, a kúsok okolitej prírody. Často však vidíme až príliš veľa snímok zakrvavenej zveri alebo ešte horšie, iba odrezanú hlavu a poľovníka pri garážovej bráne. No zver bola ulovená v prírode a tam by mala byť aj odfotená. Ak sa nedá spraviť kvalitná fotografia na mieste ulovenia, položte zver niekam, kde to pripomína prírodu – na trávu a pod.
Či už ste vysoko v horách, na africkej rovine, alebo na pokosenom strnisku, snímka by mala rozprávať príbeh. Prostredie je dôležité, ale aj tu by ste mali myslieť na kreativitu. Vláčili ste v horách celý deň na chrbte ťažký batoh? Zakomponujte ho do záberu. Privábili ste srnca na strnisku? Umiestnite do fotografie aj vábničku...
Rád so sebou nosím balenie vlhčených utierok. Nielenže dobre poslúžia na očistenie rúk po vyvrhovaní, ak teda nepoužívate chirurgické rukavice, ale hodia sa aj na úpravu zveri. Zver by na záberoch nemala byť krvavá, preto je vhodné krv hlavne z oblasti papule a nosa dôkladne poutierať. Aj visiaci jazyk kazí estetiku snímky, preto ho treba upratať naspäť tam, kam patrí.
Rovnako dôležitá je poloha úlovku. Zver vyzerá na fotografii najprirodzenejšie, keď leží na bruchu, s nohami uloženými pod telom. Dominantou má byť vždy zver, ak je trofejová, tak jej trofej, ktorá by mala byť v popredí. Poľovník by sa mal nachádzať až za úlovkom alebo na jeho boku, nikdy nie pred ním. Ak chcete, aby bola v zábere aj puška, položte ju tak, aby hlaveň nesmerovala na poľovníka alebo na fotoaparát.
Snímky sú krajšie, keď je aparát zarovno so zverou alebo častejšie pod jej úrovňou a sníma sa zdola. Mnoho trofejí takto pôsobí impozantnejšie. Zároveň máte možnosť umiestniť rohy alebo parohy ulovenej zveri oproti oblohe a dosiahnuť tak krásny efekt. Ak ste príliš pohodlní a nechce sa vám váľať po zemi, máte dve možnosti. Buď si zaobstaráte prístroj s výklopným displejom, alebo položíte úlovok na mierne vyvýšené miesto (skala, konár, termitisko). Týka sa to najmä menšej zveri, napríklad svišťa, líšky či steinbocka.
 
Svetlo
Najväčšou výhodou digitálnych fotoaparátov je možnosť urobiť neobmedzené množstvo záberov a hneď si ich prezrieť na displeji. Nekvalitné môžete vymazať. Netreba to však robiť bezhlavo. Nestačí „nastrieľať“ dvesto fotografií s nádejou, že ich pár vyjde. Treba si vopred prichystať scénu, zamyslieť sa, ako by mala snímka vyzerať a potom využiť výhodu digitálu: skúšať rôzne uhly a rôzne kompozície, na niektorých záberoch použiť blesk, experimentovať s hĺbkou ostrosti...
Nie vždy sú však podmienky ideálne, najmä ak sa úlovok podaril neskoro večer alebo v noci. Ak je to možné, počkajte si na lepšie svetlo. Aby zver nestuhla v nejakej krkolomnej pozícii a aby aj na druhý deň vyzerala dobre, už večer ju pripravte do správnej polohy a takto ju nechajte stuhnúť. Ráno si privstaňte a využite východ slnka. Rovnako dobre sa fotografuje aj pri západe slnka alebo v zamračených dňoch.
 
Čaro momentky
Priestor na vešanie trofejí v poľovníckej izbe nie je neobmedzený. Dobré snímky uložené v počítači, alebo ešte lepšie v albume, však zaberú minimum miesta. Ak sa teda odhodláte vložiť do fotografovania trochu úsilia a stále sa zdokonaľovať, výsledkom sa môžete smelo pýšiť medzi priateľmi.
K poľovačke sa však neviažu len úlovky. Ak máte fotoaparát stále poruke, skúste zachytiť aj chvíle spojené s lovom. Takéto momentky umocnia spomienku na prežité dobrodružstvo. A dôležitá rada na záver: keď sa pred poľovačkou pripravujete na nasledujúci deň, do batoha balíte potrebný výstroj, dvakrát kontrolujete, či máte naozaj všetko... nezabudnite si nabiť batériu vo fotoaparáte.
Chcete vediet viac?